reklama

Ako sa zo suchozemca stal námorník

Začalo sa to objavením knihy Kon-Tiki v otcovej knižnici, do ktorej som ako 11 ročný začal chodiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

 Po letmom prelistovaní a poťažkaní, splnila všetky moje kritéria - dobrodružný príbeh z morského prostredia s množstvom fotografii - čo viac chcieť? Bol som okamžite pripravený vyraziť na cestu!

Expedícia Kon Tiki
Expedícia Kon Tiki 

 Príbehy moreplavcov som prežíval natoľko, že pri zmienke v lodnom denníku o tom, že sa začína kaziť pitná voda, som urobil svoj prvý experiment. Zaujímalo ma, ako dlho sa bude dať piť a vôbec ako vlastne chutí voda, ktorá sa kazí. Experiment trval dva mesiace, sledoval som, ako sa postupne voda kalí a už vôbec nevyzerá sviežo. Po dvoch týžnoch som ju načal a každý deň z nej odpíjal, snažil som sa vcítiť do situlácie, že nemám na výber a že to je to jediná pitná voda, ktorú mám a za ktorú mam byť vďačný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Obdivoval som to odhodlanie, vydať sa na oceán na vore zo zviazaných balzových kmeňov, úplne izolovaný od akejkoľvek pomoci, odkázaných len samých na seba, nech sa deje čokoľvek, kde sa celý váš svet zúži na štrnásť krát päť metrov a zdielaťe ho s dalšími piatimi luďmi.

stavba voru
stavba voru 

 Myslím, že vtedy sa začal ten sen, s nadšením a zatajeným dychom som čítaval dobrodružné námorné príbehy. So samozrejmosťou som na základnej škole tvrdil, že budem námorníkom a nechápal uštipačné úsmevy so slovami - jasné, že budeš námornikom !???

 V rodine tieto tvrdenia vyvolávali rozporuplné pocity, zatiaľ čo všetky ženy boli kategoricky proti a nechceli sa o tom ani len baviť - vraj som sa zbláznil, na chlapoch bolo vidieť, že sa im ten nápad páči. Vždy keď sme sa o tom bavili s dedom, tak debatu ukončil s úsmevom a slovami:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

koupím ti na vánoce rejžák!

 Za priaznivé znamenie osudu som považoval, že na skúšku otvorili v Bratislave odbor lodná doprava, v dobe kedy som si vyberal strednú školu a tak som sa nemohol nezúčastniť dalšieho experimentu. Učitelov ani učebnice sme nemali a tak nás odborné predmety učili ľudia z praxe, na stredoškolských učitelov úplne nekonvenčný kapitáni z Dunajskej plavby a docenti zo Žilinskej univerzity. Bola tá najlepšia škola akú som si len mohol vybrať.

Pražské divadelné obdobie tesne pred odchodom na námornú školu.
Pražské divadelné obdobie tesne pred odchodom na námornú školu. 

 Po maturite som študoval čiernobielu fotografiu v Ostrave v dobe, kedy sa už prechádzalo na digitál a odtiaľ ma prirodzene ťahalo do Prahy, kde som v zákulisí Stavovského divadla strávil tie najkrajšie suchozemské roky, užívajúc bohémskeho života bez peňazí,do momentu, kedy som si uvedomil, že v divadle sa pravdepodobne námorníkom nestanem a tak som odišiel rovno zo zákulisia k našemu severnému susedovi na námornú školu, bez znalostí jazyka, s predstavou, že Polština predsa nemôže byť ťažká. Zúčastnil som sa tak ako jediný zahraničný študent v ročníku a jediný slovák na škole ďalšieho experimentu. A aby to celé bolo jednoduchšie, prišiel som skoro dva mesiace po začatí semestru. S vyrazeným dychom a v šoku z novej situácie, trvalo mesiac kým som sa aklimatizoval. Neskôr ku všeobecnému a hlavne vlastnému podivu vyšlo štúdium nad očakávania dobre, a tak som sa zrazu stal námorníkom a plával ako navigačný dôstojník na rôznych typoch lodí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Najradšej som mal dlhé oceánske prejazdy, sledoval nekonečnú diaľku a vychutnával zvláštny pokoj, ktorý sa dá zažiť iba na mori.

prejazd z Brazílskej amazónie do Sev.Ameriky - Portland, Maine
prejazd z Brazílskej amazónie do Sev.Ameriky - Portland, Maine 

 Uprostred oceánu vám prídu veci suchozemské tak vzdialené, ako hlas redaktora rádia Bratislava, ktoré som ladil vždy počas prejazdu.Vysielanie pre zahraničných Slovákov bolo raz za deň na krátkych vlnách a trvalo pol hodinu. Naladiť a počúvať rádio vyžadovalo veľkú trpezlivosť. V mori pískajúcich rádiových vĺn sa plietli dokopy dve stanice a vzdialený hlas redaktora. Materinský jazyk nikdy neznel tak cudzo. Bolo potrebné sa s vypätím všetkých síl sústrediť. Nikto by takto nepočúval rádio, ibaže by to bola vaša jediná možnosť dozvedieť sa niečo nové z pevniny. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
nekonečný obzor morskej krajiny
nekonečný obzor morskej krajiny 

 Mali ste väčšiu úspešnosť, ak ste počúvali dvaja, vtedy sa ľahšie lúštil význam slov. Po programe sme dali dokopy najpravdepodobnejšiu verziu, ktorú sme potom napísali na nástenku, aby aj posádka mala ráno čerstvé správy, to bola ešte doba, kedy internet na mori bol tak nedostupný a drahý, že sa rátal každý kilobyte a tak sa využíval iba na oficiálnu komunikáciu, súbor väčší než 1MB neprešiel a kedže každý znak bol spoplatnený vypadala taká správa na prvý pohľad nezrozumiteľne, vynechávali sa samohlásky ako zbytočný balast a tak napríklad spojenie - best regards sa písalo bstrgd

 Bola to krásna etapa morského života, no stále ma to ťahalo objavovať ďalej a vyskúšat iné typy lodí. Prešiel som na - dredger, loď ktorou sa prehlbujú prístavy, alebo stavajú umelé ostrovy, najprv som si vyskúšal prvé v Nigérii, neskôr druhé v Emirátoch.

 Začínal som v Lagose a pokračoval v Delte Nigeru, ktorá je aj domácimi považovaná za nebezpečnú, región najbohatší na ropu a preto aj miesto častých ozbrojených konfliktov, kde vláda bojuje s lokálnymi militantnými jednotkami a pašerákmi ropy a pirátstvo prekvitá vo veľkom štýle. 

 V oblastiach ako je delta Nigeru, je každý cudzinec lákavou príležitosťou pre rôzne skupiny vzbúrencov, ktoré majú často na príjmoch z výkupného postavený svoj business plán. 

delta Nigeru
delta Nigeru 

 Kolegu uniesli priamo z letiska hneď prvý ďen po prílete do Nigérie, no mal štastie, že sa to stalo v Lagose a že tí čo ho uniesli, boli vlastne len taký amatéri, ktorí nemali kontakty s neakou militantnou skupinou, ktorej by ho potom, čo sa sami obslúžili, predali ako darček. 

 Odviezli ho v noci do slumu, obrali o všetko čo považovali za cenné a mali aspoň toľko slušnosti, že ho vyhodili v noci niekde na ulici, takže bola šanca, že sa to dobre skončí. V tej chvíli by bolo prehnane optimistické sa z toho tešit, lebo beloch sám, bez peňazí, v noci v Lagose, kde je prvý krát v živote, má velmi krátku expiráciu.

Všetko sa nakoniec dobre skončilo a po dobrodružnej ceste sa dostavil do práce.

Tarkwa Bay beach, Lagos
Tarkwa Bay beach, Lagos 

a ako taká cesta do práce vlastne vypadá?

Po prílete do Port Harcourt mi colník v špinavej prepotenej uniforme vezme pas a s úsmevom zahlási,

“neaký darček?? berieme čokolvek, euro, naira, libry, doláre, nič nie je málo a nič je veľa”.

 Úplne si ma vychutnáva a čaká že vymäknem, lebo vie, že 8 z 10 bielych, v situlácii, kedy colník v uniforme na letisku drží váš pas, nechce ho vrátiť a 5 minút vás láme na akýkoľvek prezent, mu nakoniec niečo dá. Odmietol som sa toho účastnit a z princípu som im nedával nič. 

hovorím

“ nemám peniaze”

“ nemáš peniaze? ako to cestuješ bez peňazí?”

pokrčím ramenami a on skúša ďalej “tak mi daj aspoň niečo na jedenie”

“nemám nič”

“tak poď som mnou a kúp mi niečo”

“nemám peniaze”

“si si istý? “ 

premeriava si ma - beloch v starom oblečení, bez hodiniek a žiadnych šperkov - strata času

“ok, go”

 túto hru som pochopil už dávnejšie a tak jedno z pravidiel bezproblémového cestovania po Afrike či Južnej Amerike je, byť navlečený v starých handrách a vypadať ako vandrák ktorému nie je čo zobrať.

 Pri vchode sa stretnem s agentom, ktorý je v sprievode vojaka s kalašnikovom, všetci nastupujeme do dodávky s dymovými sklami a záclonami. Pred nami je Toyota Hilux s tromi vojakmi s kalašnikovmi a za nami taká istá, v komplet zostave ako eskorta so spustenými majákmi, vyrážame na cestu na loď. Na posledný úsek bolo treba zobrať čln a čakať na ďalšiu ochranku. 

dredger - typ loďe, ktorým sa stavajú umelé ostrovy alebo prehlbujú vodné cesty - na dno sa spustia trubky akoby obrovského vysavača, ktoré pomocou výkonných púmp sajú piesok/bahno z dna a potom ho na inom mieste vysypú.
dredger - typ loďe, ktorým sa stavajú umelé ostrovy alebo prehlbujú vodné cesty - na dno sa spustia trubky akoby obrovského vysavača, ktoré pomocou výkonných púmp sajú piesok/bahno z dna a potom ho na inom mieste vysypú.  

Videl som ju v diaľke zakotvenú, v 80tych rokoch to bol najväčší dredger, no teraz už bolo zrejmé, že má najlepšie časy už za sebou. Naloďoval som ako prvý dôstojník a sice som bol na tej lodi prvý krát v živote, s tým koho som striedal som sa ani len nestretol, takže zase bude treba prísť na všetko sám a začína sa další experiment.

 Loď bola obohnaná ostnatým drátom a plotom ktorý mal 2 metre s daľšou bariérou z ostnatého drátu. Na palube 9 nigérijských vojakov s kalašnikovmi a dve gulometné hniezda s pancierovými strielňami na prove a na korme. Dve “humánne zbrane” LRAD, teda obrovské smerové reproduktory ovládané na diaľku, ktoré po neuposluchnutí výzvy, vydavajú frekvenciu, ktorá vraj fyzicky bolí. Celý čas nás sprevádzali dva vojenské člny s gulometmi na palube, ktoré sa nemohli od nás vzdialiť, jeden plával pred a druhý za nami. Traja britský vojaci majú na starosť bezpečnosť posádky. Počas pravidelných školení a poplachov stopujú čas a kontrolujú, či každý splnil úlohy pri uzatváraní a zabezpečovaní lode a či je celá posádka v “citadel” teda bezpečnom priestore, ktorý bol za dvomi pancierovými dverami, v ktorom boli sprchy a záchody, nanesená pitná voda a potraviny pre celú posádku na niekoľko dní, veľká vysielačka a počítač s monitorom, kde sa dali prepínať záznamy medzi rôznymi kamerami z lode. 

dredger Vlaanderen XVIII
dredger Vlaanderen XVIII 

 Všetky dvere na palubu boli zabarikádované okrem jedných a nikto nemohol vyjsť palubu bez toho, aby informoval mostík. Mená ľudí, ktorí sa pohybujú na hlavnej palube boli zaznamenané na tabuli, aby v prípade útoku ochranka vedela kto je vonku a koľko ľudi treba dostať dnu. Musí to byť blesková akcia, pretože po minúte zabezpečujú prístup do nadstavby a uzavrú sa s posádkou do citadel. Jeden človek nemôže ohrozovať bezpečnosť celej posádky. Deväť Nigérijcov na palube bol uvítací výbor, ktorý v prípade núdze strielal na ostro bez varovania, a mal zdržať útok dostatočne dlho na to, aby sa celá posádka dostala do bezpečia. 

Nigérijská ochranka na lodi
Nigérijská ochranka na lodi 

 Bezpečnostné školenia a poplachy sme mávali každé dva dni, aby si posádka dobre uvedomila vážnosť situlácie a bola celý čas v strehu. Boli sme tou najviac pripravenou ľodou na útok v celej oblasti a tak si piráti vyberali radšej ľahšie ciele.

 Pracovali sme celý čas v prístupovom kanáli, v ktorom prebiehalo najviac útokov, bol 20 km dlhý, 200 m široký a 10m hlboký, našou úlohou bolo ho prehľbiť na 14m, aby do prístavu mohli vchádzať 350m dlhé a 50m široké tankery na zemný plyn. Útoky boli tak časté, že už nikoho neprekvapovali, všade okolo kanálu bolo plytko, teda plytko pre velké lode, ale s malými člnmi sa dá v momente zdrhnúť z kanálu, zašiť sa do mangrovového lesa delty a v tom momente zmiznete zo sveta, slovom pirátsky raj. Pre militantné jednotky, ktoré už desaťročia vedú vojnu s vládou, je príjem z pašovania ropy a výkupného zasádným zdrojom financií, nepotrebujú unášat celé lode, keď stačí uniesť iba posádku.

potrubie ropovodu, delta Nigeru,
potrubie ropovodu, delta Nigeru, 

 Vládne jednotky systematicky prečesávajú mangrovy a vypalujú pralesné rafinérie dieslu. Často vídať hustý čierny dym, valiaci sa niekoľko dní z mokradiny akoby už nestačilo, že pašeráci kradnú ropu z ropovodov, ktoré nedokážu dobre uzavreť, takže celý čas vyteká ropa rovno do rieky, kde je všetko už tak zamorené, že vo vode nie je žiaden život a oči vás pália len z výparov paliva, ktoré stúpajú z vody, no k tomu ešte armáda ak objavý takú čiernu rafinériu, rozrezáva sudy s palivom, ktoré vyteká rovno do rieky, lebo zabavené na čierno rafinované palivo musia zničiť. Je to totálna apokalipsa, miesto kde masívne krváca naša planéta. Miesto ktorého prekliatím bolo, že tam človek objavil ropu a vďaka tomu to už dávno nie je miesto vhodné na život. Problémom je, že tá oblasť je husto obývaná a životné prostredie už tak zdecimované, že ľudia fungujú v režime prežitia, kde morálne zásady idú bokom.

Počas prehlbovania prístupového kanálu sme sa míjali s inými loďami na metre, v silných prúdoch, s trubkami vo vode, vlečúc ich po dne rýchlosťou 2 uzle, takže o adrenalín bolo postarané každú službu, boli to dlhé 12 hodinové vachty s kormidlom v ruke. (Voda bola tak olejová až vás z výparov štípu oči)
Počas prehlbovania prístupového kanálu sme sa míjali s inými loďami na metre, v silných prúdoch, s trubkami vo vode, vlečúc ich po dne rýchlosťou 2 uzle, takže o adrenalín bolo postarané každú službu, boli to dlhé 12 hodinové vachty s kormidlom v ruke. (Voda bola tak olejová až vás z výparov štípu oči) 

 Kôli všetkým bezpečtnostným opatreniam sme sa nemohli ubrániť pocitu, že naša loď je ako plávajúci pracovný tábor, a sme strážený Nigérijskou polovojenskou jednotkou, ktorej členovia sa mimo služby venujú pirátstvu pred ktorým nás za veľké peniaze chránia.

 O tom, že riziko únosu je vysoké sme nepochybovali, kedže našej spoločnosti už uniesli loď aj s posádkou a držali ju viac ako dva mesiace ako rukojemníkov a až po zaplatení 8 miliónov dolárov bola 10 členná posádka prepustená.

 V Nigerii som strávil 4 roky a mám ju svojim spôsobom rád aj keď s vedomím, že každý moment sa môže situlácia dramaticky zmeniť. No pracovať v takých podmienkach už začínalo byť únavné a tak som znova zmenil loď a spoločnosť a pracoval v Emirátoch, kde sme budovali umelé ostrovy.

spôsob vykládky piesku pri stavaní umelých ostrovov
spôsob vykládky piesku pri stavaní umelých ostrovov 

Odvtedy som sa začal pohybovať okolo Perského zálivu a nebol si úplne istý, či som si vôbec polepšil. Pri všetkých tých nezmyselných nariadeniach a zbytočnej buzerácii som si občas s nostalgiou zaspomínal na dobré časy v Nigérii a tak som znova zmenil typ lodí a začal robiť ship delivery, teda doručovanie lode klientovi.

PSV DP2 Esnaad 221,
PSV DP2 Esnaad 221, 

 Doručoval som lode, ktoré obsluhujú ropné plošiny PSV DP2 , boli to jedny z najmodernejších a veľmi komplikovaných lodí, ktoré by bylo možné prirovnať k raketoplánom lodného priemyslu, nabité najmodernejšími technológiami a systémami s dynamickou stabilizáciou, ktoré nielen, že dokážu udržat pozíciu lode, no nemôžu ju stratit ani v prípade náhleho zhoršenia podmienok (stav mora a vetra). V prevádzke si tieto lode musia udržať pozíciu na 5m od plošiny bez toho, aby sa priviazali, alebo hádzali kotvu. V prípade straty pozície, hrozí zrážka s plošinou a zaručené straty na životoch spôsobené požiarom alebo explóziou.

Esnaad 221
Esnaad 221 
mostík na Esnaad 221
mostík na Esnaad 221 

Hoci boli všetky tieto skúsenosti dobré a som za ne vďačný, často som rozmýšlal nad tým, či to čo robím je naozaj naplnenie mojho snu. 

V období, keď som zažíval profesnú krízu, znechutený zo situácie na námornom pracovnom trhu, sa po niekoľkých rokoch ozval Luka.

 

ale to je už na iný príspevok

 

Jozef Toman

Jozef Toman

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Napriek zjavnému suchozemskému pôvodu, som už v detstve prepadol dobrodružným knižkám o námorných expedíciách. Chcel som sa plaviť pod plachtami k ďalekému obzoru a objavovať krajiny neznáme. Ovplyvnený Hrabalom a magickým realizmom, sníval som ďalej, do momentu, kedy som si uvedomil, že ak sa má ten sen uskutočniť, treba pre to niečo urobiť a tak vo voľnej chvíli opravujem s kamarátom jeho loď, s ktorou sa chystáme vyraziť na dlhú plavbu pod plachtami, bez motoru, gps, elektronických máp, radaru a autopilota, navigovať podľa hviezd za pomoci sextantu, v starom štýle a v súlade s prírodou. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu